tisdag 17 mars 2009

Ordningsföljden?

Nu i pressen och på nätet, t ex Aftonbladet, valsar det runt en artikel med en lista på världens nyttigaste mat. Artikeln är väldigt kort för att handla om en så viktig sak...

Produkterna listas numrerade från 1 till 20. I artikel efter artikel.

1. Äpplen
2. Björnbär
3. Svart te
4. Blåbär
5. Broccoli
6. Fullkornsflingor
7. Körsbär
8. Körsbärstomater
9. Kaffe
10. Tranbär
11. Mörk choklad
12. Grönt te
13. Apelsiner
14. Persikor
15. Plommon
16. Hallon
17. Röda vindruvor
18. Rödlök
19. Spenat
20. Jordgubbar


Utan notis av att ordningen bara är alfabetisk enligt produkternas engelska namn.

Det säger en del om journalisternas koll.

Eller är jag petig?

11 kommentarer:

Joaquim sa...

När tror du handeln ska uppmärksamma det vita teet? Eller rättare sagt. Varför marknadsförs det gröna teet så hårt framför det vita? Måste ha med tillgångar att göra va? Inte lika lätt att sälja mycket vitt te eftersom det inte finns i lika stora kvantiteter?

Anonym sa...

Marknaden för vitt te är mycket liten, väldigt få känner till produkten, den är ganska dyr, den har mild smak, svårt att förklara vad det är för något + att den är ovanlig och har bara en liten produktion, i fujianprovinsen för att vara "äkta", allt detta gör att vitt te inte säljer särskilt bra. Jag talade med Charlotte som har Gröna Teimporten och i förra veckan öppnade en teaffär på Grev Turegatan i Stockholm, och hon säger att trots alla tidningsartiklar så vet väldigt få människor vad grönt te verkligen är... Eller rött te... Oolong är helt okänt...

Joaquim sa...

Tack för svar. Informationen om vitt te är knapphändig nästan överallt på svenska men om man söker på engelska så hittar man mycket. Har du förresten varit inne i te-affären på Grev Turegatan? Är inte i Sthlm för tillfället men är nyfiken. Fick annars precis hem min första sändning från gröna teimporten och är väldigt nöjd. Ett vitt och ett grönt. Dessutom ett smakprov på ett oolongte. Jag -> mycket nöjd.

En vän tog en broschyr till mig om ett annat ställe också. Grace tea house på Beridarebanan 1 - Verkar proffsigt - i alla fall på broschyren haha - men jag har inte varit där själv än. Någon gång när jag är rik och berömd ska jag starta ett te-house i sthlm där man kan dricka riktigt te.

Uppliva bloggandet igen tycker jag! Finns för få te-bloggar helt enkelt. :)

Joaquim sa...

Förövrigt. Har sökt och försökt finna någon generell uppfattning om hur mycket te man ska använda när man brygger en vanlig kopp. Tipsen verkar variera från 1 tesked - 1 matsked - och även om jag förstår att det till stor del hänger ihop med vilket sort man brygger så tycker jag att det borde finnas något mer generellt enhetligt. Vad säger du? Vitt- Grönt? - Brygger inte i kanna utan för en stor mugg, säg ca 2.5 dl.

En annan sak. Hur länge kan man låta bladen ligga och vänta på en ny bryggning innan det är dags att slänga dem?

Joaquim sa...

Ber om ursäkt för mitt slarviga skrivspråk. Så går det när man skriver för fort för sitt eget bästa och felen duggar tätare än regnet utanför fönstret.

Anonym sa...

Hej,

svårt att säga ngt om hur man ska dosera, det är bara att testa sig fram...

Jag har varit inne i Gröna Teimportens tebutik på Grev Turegatan, jättefin, verkligen värd ett besök.

Hos Grase kan man dricka te, men det känns lite obekvämt och dyrt.

Ska kanske blogga mer i höst.

Anna sa...

Hej! Din sajt är fin och trevligt innehåll! Ville bara berätta att vi länkar till den via nystartade sajten www.agate2.se som är ett livsstilsmagasin på webben som vill förmedla kraft och energi i vardag och fest och inte minst goda nyheter! Vänliga hälsningar Anna

www.agate2.se

Kristina sa...

Hej finns det något sätt att kontakta dig på? Försökte hitta någon kontakt möjlighet på din sida här men fann ingen. Hade vart tacksam om du hade kunnat besvara detta inlägg med ett e-mail konto eller telefonnummer som jag skulle kunna höra mig till.
Tack på förhand

MVH

Kristina på sweden herbs&spices

Marcus Pettersson sa...

Hej Peter,

Har du lagt ner din fina te blogg eller finns den i annan form.

Hur som, undrar om du skulle vara intresserad av att skriva om Yerba Mate.

Hör av dig

marcus@yerba.se

Jeanette sa...

Tänkte på det med te-butiker.

I Göteborg så tycker jag att det är Göteborgs Te & Kaffehandel

:) Bra blogg, är en fantast av svart te :)

Linnea sa...

Hej

Den här bloggen verkar ganska inaktiv tyvärr men om du kanske har en ny blogg eller liknande? Hur kan jag kontakta dig isåfall?

Mig kan du kontakta på min webbadress eller tealovers.se@outlook.com

mvh / Linnea