lördag 19 januari 2008

Vilka teaffärer är bäst?

Det är en oerhörd skillnad på landets alla teaffärer, en del har bra teer, vissa få har riktigt bra teer, och många har bara skräp...

I högerspalten tänker jag lägga upp en lista på landets bästa teaffärer. Nu känner jag bara till tebutikerna på Internet och i Stockholm. Ni som bor i andra delar av landet får hjälpa till med förslag, så kör vi med omröstning eller något, om t ex ni lundabor inte är eniga.

Skriv ditt förslag som kommentar till detta inlägg.

51 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker in the mood for tea är sths bästa teaffär

Anonym sa...

Jag tycker som Jonas

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Ang. Tehuset Java i Lund.

När man tittar på t ex grönt kinesiskt te, har de endast 2 st sorter av låg kvalitet.

Det måste finnas bättre i Lund!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Njae, dom är ok, men www.gronateimporten.se är bäst på nätet, i sht om man gillar kinesiska teer.

Matilda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hej, tevänner!
Härligt med en blogg om te!
Jo, ang te-butiker så finns det en utmärkt i Nordstan i Göteborg. Den heter Göteborgs te- och kaffehandel. Sedan finns det faktiskt en liten pärla i lilla Åmål (norra Dalsland) och den heter Chokolathé. Liten men naggande god. Tänk på det nästa gång ni susar fram på rv 45 mellan Götet och Karlstad.
Varma tehälsningar från Helena

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
B och J sa...

i Stockhom finns det två pärlor till; Chaikana på Svartmannagatan i gamla stan och Sibyllans kaffe och tehandel på Sibyllegatan

Anonym sa...

Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag gillar Tea Centre of Stockholm, på Hornsgatan 46 (Hornsgatspuckeln). Där finns inget kaffe som förvillar doft och smak. Ägaren Vernon Mauris har arbetat med te i över 40 år.

Kul att ha hittat hit! Kommer att fortsätta titta in då och då.

Anonym sa...

Te-Affär´n i Arvika är helt klart den bästa teaffären! Ett jättebrett sortiment med massor av goda teer och kaffesorter. Om ni har vägarna förbi Arvika måste ni verkligen gå dit och köpa sveriges friskaste tesort, Arvikate.

Anonym sa...

Kaffecompagniet på Birkagatan 10 i Stockholm är min favorit eftersom personalen är väldans trevlig och dom har trevliga teer.

Nisse Hult sa...

Five O´clock tea på skomakaregatan i Malmö är oslagbara. Tyvärr har dom bytt ägare fär ett år sedan, men dom är fortfarande bäst i Malmö, helt klart. Deras sortiment är utsökt, personalen är härligt butter och som komplement säljer dom choklad....

Anonym sa...

Vad gäller Stockholm måste jag säga att NK:s te och kaffehandel håller hög klass. De har en sådan omsättning att teerna aldrig känns gamla, vilket jag upplever i nästan alla andra teaffärer jag besökt...

Anonym sa...

Vad gäller NK i Sth måste jag säga:
De har kanske endast 3-4 teer av någon kvalitet i sitt sortiment. Resten av deras utbud är rena rama syltburkar.

Sist jag var där hade dom en tråkig Tie Guan Yin och en mycket dålig och skräpig Lung Ching. Personalen har inte en aning om riktigt te. Dom vet inte ens vad det är.

Nej, den här sidan har helt rätt, i Sth är det In the mood som gäller och www.gronateimporten.se på nätet som gäller om man är intresserad av riktigt te.

Anonym sa...

jag måste bara göra er alla uppmärksamma om en liten tebutik i norrland. Den heter T-magasinet och ligger i Skellefteå.Den är jätte mysig. De har jätte många sorter att välja på och ALLTID färskt te. Deras egna Skellefte Blandning är supergod liksom många andra av deras egna blandningar. Kolla gärna in deras hemsida www.t-magasinet.se
Tack för en bra blogg!

Anonym sa...

Hej Anonym,

nu har jag kollat in deras hemsida, tyvärr kan jag inte hålla med dig. Jag hittade inte ett enda te värt namnet. Nästan alla teer var blandade med diverse frukter etc. Det fanns väl bara 3 st gröna som var rena, och dessa var av mycket låg kvalitet, t ex gunpowder och en sencha för 24:- hektot...

När du säger färskt te så tror jag du menar nyligen torkade frukter, som man har blandat med flera år gammalt te av låg kvalitet.

Anonym sa...

Det finns Kahls i Göteborg också som har bra te sorter. Jag har träffat deras teprovare och produktutvecklare Marcus Schulz och han verkar duktig i sitt jobb.

Anonym sa...

Kahls är säkert en bra tefirma ur många perspektiv. Problemet är att företaget jobbar för att tillfredsställa marknaden, som vill ha söta fruktblandningar. Därför finns det inga riktiga kvalitetsteer i en Kahlsbutik, det lönar sig helt enkelt inte.

Därför får man vända sig till Internet. Ta t ex www.gronateimporten.se som jag förordar, där säljer man bara kinesiska teer, och det är inte för att det är mest lönsamt, utan för att det är en passion.

Mathias Gaunitz sa...

Gusto i Växjö! Vi är södra Sveriges bästa butik för te (har även annat).

Läs mer om oss i senaste nummret av Mersmak (Coops kundtidning)! Vår web (www.gustokaffe.se) är inte så mycket att ha än, förutom om man vill prenumerera på vårt nyhetsbrev. Men vår blogg är uppskattad om man gillar smak: blog.gustokaffe.se.

Anonym sa...

Hej Peter! att T-magasinet har färskt te står jag fast vid. Må hända att de flesta är smaksatta men de är inte gamla och smakar mycket bra. Genom att jag har besökt deras butik flera gånger så vet jag att även de har flera "rena tesorter". Varför dessa tesorter inte finns med på deras hemsida vet jag inte. Det är en bra butik i alla fall.

Anonym sa...

I Göteborg (och på nätet) så har Ahmad Teas importör en fantastisk liten te-butik.

www.herbs-spices.se/natbutik är butiken på nätet. Kryddhuset heter deras fysiska butik som är vid Redbergsplatsen.

Anonym sa...

Ang. ovan.

Kollade in nätbutiken, dom har inte ett enda grönt te av hög kvalitet. Hallå, dom säljer påste!

Anonym sa...

Hej!
Inhandlade ett rooibos te med smak av jordgubb champagne i tebutiken Charabang i Hötorgshallen, Stockholm. Mycket gott, verkade som en väldigt seriös affär när det gäller te. Någon som har erfarenhet ifrån den här butiken eller hört något? mvh/ Carina

Anonym sa...

Hej!

Kalmars bästa tebutik är definitivt Gerdas Te- & Kaffehandel
. Underbart sortiment av tesorter och fantastisk service!!

I Visby vinner Kränku, som för övrligt levererar te till de flesta städer i Svergie (har ni till exempel hört talas om Kalkstensdrömmar, Guteblandning eller Munkte? Underbara alla tre...
Tack för mej! ...Och förresten, härligt med en blogg om teer!

Anonym sa...

Svar till de två ovan:

Seriös teaffär? Som säljer Rooibos? Hallå, det är inte ens ett te!

Jag har tittat in i Gerdas i Kalmar, då hade dom inte några kvalitetsteer, men det var en trevlig affär.

Kränkus Guteblandning är väl typexemplet på en dryck som förstör vår tekultur... Tävlar väl med Söderblandning om den titeln...

Nej tack, jag gillar tesmaken i te. Det är jag tydligen ganska ensam om, i Sverige, men vi är desto fler i Kina :)

Anonym sa...

www.teonline.se brukar jag handla ifrån.
Funkar bra för mig

Janne sa...

I Östersund finns en ganska ny liten butik, Te-Centralen, som enbart säljer te (och porslin): www.te-centralen.se

Joaquim sa...

Till dig som nämnde Gerdas i Kalmar. Oj, oj oj. Gerdas är, som någon sa ganska trevligt, men kvalitets teer? Näppeligen. Hela förra hösten var - för mig - en lång följetong i dåliga teer och okunnig personal i denna affär.

Bra sida det här! Uppskattat. Och jag tror överlag att det är svårt att hitta riktigt bra te-affärer i mindre städer. Tyvärr! Men så finns ju nätet.

Helene sa...

Hej
Jag har köpt en kaffe och tehandel i Stockholm ihop med en kompis. Vi kommer att utöka sortimentet i affären med mer neutrala teer av högre kvalitet. Tack för väldigt bra tips. Jag hoppas vi så småningom kan kvala in som butik att rekommendera på din blogg.

Anonym sa...

Jag tycker mitticentrum är den bästa tebutiken i Göteborg.

Anonym sa...

Jo jag ser att ingen nämnt Camellia
på Vallgatan i Göteborg. Mitt lilla vattenhål för Darjeeling First Flush här i staden. Mycket kunnig personal iallfall om det är ägarinnorna i butiken. De kommer nu att ha en teprovning med 20 st rena teer både redan 11/11 och någon gång i december.
Jag tror detta kommer att bli riktigt intressant, så ni som rör er på Västkusten ring 031-13 85 30 och boka upp er!

Anonym sa...

TEAVANA finns i USA och på nätet!!

Anonym sa...

Sedan någon månad finns en tebtutik på Andra Långgatan 7 som heter Tekultur (www.tekultur.nu). Där finns bl.a. många ekologiska teer.

insku sa...

Hejsan, om man ska på kryssning till Helsingfors... i Helsingfors finns det Théhuone tea shop på Eriksgatan 12.
http://www.thehuone.com/

Sen på Flamingo/Jumbo köpcentret i Vanda finns det Caffi: http://www.caffi.fi/. De säljer te, kaffe och chocklad.

Mats sa...

tack för tipset om www.tekultur.se

Vi har hittills köpt det mesta av vårt te i Vilnius för vi har som många andra här insett att te i Sverige generellt sett inte är bra.

Ska gå dit snarast och köpa mer pu-ehr, bancha, jag skulle bli mycket glad om de har rostad bancha som är mitt absoluta favorit-te.

Jag återkommer om ett tag :)

Anonym sa...

fasters te i Svedala, stort sortiment av bra tesorter.Alltid minst 100 sorters te på lager. Just nu 200 sorter.
finns även på nätet som fasters Himlagott
Zlingan

Mats sa...

Jag är partisk i frågan ;) Vi startade en teaffär på nätet för att vi inte hittade bra svart ekologiskt te i Sverige. Den heter Pekoe ekologiskt te - www.pekoe.se. Kommentera gärna vad du tycker!

Anonym sa...

Om man har vägarna förbi Uddevalla är Yerba ett grymt ställe. Det är ett kafé som har hur mycket te som helst, förutom Söderblandning. Mannen som äger stället heter Berry, har världens mustascher och är en klippa i tehavet. Åk dit!

mori sa...

i östersund finns det en väldigt bra tebutik som heter t-centralen (jag vet..) det är en korean som äger och arbetar i butiken och hon är extremt kunnig och beställer bara in det bästa!

Anonym sa...

Te & Kaffehandeln, Slaggatan 10 i Falun är en butik med ett brett och stort sortiment. Allt från rena specialteer av hög kvalité, grönt, oolong, svart, till smaksatta standardteer. Alltid färskt då butiken har god omsättning och många stamkunder. De har de flesta teer i sin e-butik, slaggatan10.se. Butiken i Falun är värt ett besök, kunnig personal och mysig milö!

Anonym sa...

Hej
Jag tycker att kryddhuset i Göteborg, har det bästa sortimentet utav olika te sorter.

Anonym sa...

Telegott i Östersund!
För vår lilla stad tycker jag dom har ett stort utbud.

Anonym sa...

Hejsan
Sitter och surfar och letar Jasminteer, stötte på en nätbutik som verkar vara bra...
Har klickat i två teer i kundkorgen när jag stötte på denna blogg.
Här kommer den..
http://www.houseoftea.se/

Lycka till i era sökanden..

John

Anonym sa...

Yerba i Uddevalla har tyvärr bytt ägare och serverar numera mest smaksatta teer med sockerhjärtan :/

Köpte några teer på Thehuone i Helsingfors och kan tyvärr inte rekommendera detta ställe, allt var smaklöst, förmodligen gammalt.

Anonym sa...

www.spitzebutiken.se

Anonym sa...

Mälarchocolaterie i Västerås är duktiga och har både te och underbar choklad! mcl.se

Anonym sa...

Hejsan,
jag brukar köpa bra kinesiskt grönt te hos denna killarna: http://www.tehem.se/
tycker om deras Tai Ping Hou Kui grönt te, riktigt gott!!: http://tehem.se/gront-te/10-tai-ping-hou-kui-gront-te.html

Lycka till.

Unknown sa...

https://londonteaexchange.se Här är det premium te, endast ekologiskt. Mycket smakrikt!

Mikaela sa...

Kristinehamn: Krukmakeri Hemjord, Björn som står för cafédelen tar in många bra produkter, gärna ekologiska varor från småskaliga producenter. Han är också mycket kunnig om typ allt som smakar och doftar.

Göteborg: Som någon redan nämnt, Tekultur, som ligger på Andra Långgatan. Fantastisk butik och ägaren är supertrevlig. Även han tar in bra produkter och försöker så långt det går att plocka in ekologiska sorter.

Visby: Kränku. Det är något visst med deras butik. Älskar deras blandning "Kalkstensdrömmar". ❤️