söndag 27 januari 2008

Grönt te och immunförsvaret

Nu är det dags igen rapporterar SvD. Influensan kommer med stormsteg.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_811635.svd


Men sedan jag började dricka grönt te så har förkylningar och influensor svårt att få tag i mig. Kanske kan det ha att göra med att jag slutat röka också...

Men att grönt te stärker immunförsvaret är väl belagt. När man googlar på "grönt te immunförsvar" så översvämmas man av Internetsidor som försöker bräcka varandra. De flesta försöker sälja något, så det kan nog vara klokt att filtrera med ett sökord till, som t ex karolinska eller läkartidningen.

Här kan du läsa en sammanfattning om det gröna teets goda egenskaper:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/144

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du slutade röka och började dricka grönt te, och tror att det är teet som gör att du nu är mindre sjuk???

*gapskratt*

Har du någon aning alls om vilket starka gifter som finns i tobak och hur negativt rökning påverkar kroppens imunförsvar?

Anonym sa...

Till smokey

Jag tror att du missade "..." efter meningen...

Min tolkning är att jag inte ens är säker på att han rökte...